خرید دفتر مشق
بهترین مارک مداد رنگی

خرید دفتر شطرنجی

دفتر شطرنجی چیست؟
مجموعه‌ای گردهم آمده و صحافی شده از ورق‌های شطرنجی، دفتر شطرنجی را تشکیل می‌دهد. ورق یا کاغذ شطرنجی با نام‌هایی دیگر چون کاغذ رسم، کاغذ مختصات، کاغذ شبکه‌ای و … شناخته می‌شود.

برگ‌های دفتر شطرنجی دارای خطوطی ظریف است که یک شبکه منظم را تشکیل می‌دهند. این خطوط نوعی راهنما برای رسم نمودارها، منحنی‌ها و داده‌های تجربی به حساب می‌آیند و کاربردشان در آموزش مباحث ریاضی، مهندسی و آزمایشگاهی است.

کاغذهای شطرنجی هم به صورت دفتر صحافی شده و هم به صورت تکی در بازار موجودند. در ادامه به کاربردهای این دفتر می‌پردازیم:

کاربرد دفتر شطرنجی برای رشته‌های مهندسی و نقشه‌کشی
در پاسخ به این پرسش که دفتر شطرنجی برای چیست باید گفت یکی از مهم‌ترین کاربردهای دفتر شطرنجی مربوط به کار رشته‌های مختلف مهندسی و نقشه‌کشی است. دفتر شطرنجی این مزیت را دارد که به صورت منظم و دقیق خانه‌هایی را در اختیار کاربر می‌گذارد تا با دانستن مختصات دقیق صفحه به ترسیم بپردازند.

کاربرد دفتر شطرنجی بری الگوکشی
از دیگر کاربردهای رایج دفتر شطرنجی در برخی از الگوکشی‌ها است. مثلا در برخی از متدهای خیاطی از این دفتر برای کشیدن الگوهای لباس، زیاد استفاده می‌شود.

الگو در مقیاس کوچک روی کاغذ شطرنجی کشیده می‌شود. سپس با استفاده از نسبت و تناسب، در مقیاس بزرگ‌تر روی کاغذ الگو پیاده می‌شود و در نهایت پارچه بر مبنای آن برش زده می‌شود.

از الگوکشی تنها برای دوخت لباس استفاده نمی‌شود بلکه در بسیاری از کارهای فنی و هنری کاربرد دارد. مثلا دوخت کیف، ساخت برخی عروسک‌ها، جعبه و … از جمله کارهایی هستند که به الگوکشی نیاز دارند.

استفاده از کاغذ شطرنجی در این رشته‌ها به دقیق‌تر شدن اندازه‌ها و تمیزی و ظرافت کار کمک می‌کند.

محصولات پیشنهادی

اشتراک گزاری این مطلب در:

فهرست